Biuletyn Informacji Publicznej

Starostwo Powiatowe w Radzyniu Podlaskim

Logo - Starostwo Powiatowe w Radzyniu Podlaskim

Szczegóły dokumentu

Powrót do listy dokumentów
Tytuł
ZGŁOSZENIE O ZBYCIU POJAZDU
Znak
KD.5410. Rejestracja pojazdu
Data utworzenia
2014-02-14
Opis

 ZAWIADOMIENIE O ZBYCIU ZAREJESTROWANEGO POJAZDU

 

 

 

Podstawa prawna:

 

 

  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
  • ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r - Prawo o ruchu drogowym
  • ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych

  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach,
  •   rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 9 maja 2016 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i tablic (tablicy) rejestracyjnych i nalepki kontrolnej oraz ich wtórników,
  • rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 30 sierpnia 2016 r. w sprawie opłaty ewidencyjnej stanowiącej przychód Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców,
  • rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach ,
  • rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 13 kwietnia 2012 r. w sprawie trybu legalizacji tablic rejestracyjnych oraz warunków technicznych i wzorów znaku legalizacyjnego,
  • ustawa z dnia 22 maja 2003r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych

 

Informujemy, iż z dniem 1 stycznia 2024 r. zmieniły się przepisy dotyczące rejestracji pojazdów.
 
Z dniem 1 stycznia 2024r. uchylony został dotychczasowy obowiązek zawiadomienia o nabyciu pojazdu, a  wprowadzony został obowiązek złożenia wniosku o rejestrację pojazdu.

Właściciel pojazdu jest obowiązany złożyć wniosek o jego rejestrację w terminie 30 dni od dnia:
1. nabycia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2. dopuszczenia do obrotu przez organ Krajowej Administracji Skarbowej pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej;
3. sprowadzenia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

W przypadku, gdy właścicielem pojazdu, jest przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami, wniosek o rejestrację pojazdu ma obowiązek złożyć w terminie 90 dni.

Niezłożenie przez właściciela pojazdu wniosku o rejestrację, w wymaganym ustawowo terminie podlega karze pieniężnej:
1. w wysokości 500 zł, a jeżeli przekroczenie terminu będzie powyżej 180 dni kara wyniesie 1000 zł,
2. w przypadku przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą kara pieniężna wynosi odpowiednio 1000 zł, a powyżej 180 dni 2000 zł.

Ponadto właściciel pojazdu zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany zawiadomić w terminie nieprzekraczającym 30 dni o:
1. zbyciu pojazdu
2. zmianie stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym.

Niezawiadomienie o zbyciu pojazdu w ustawowym terminie, podlega każe pieniężnej w wysokości 250 zł (bez względu na ilość dni przekroczenia terminu).

Zawiadomienia o zbyciu właściciel pojazdu dokonuje w urzędzie właściwym ze względu na miejsce zamieszkania (siedzibę) lub czasowego zamieszkania, a jeżeli właścicielem jest przedsiębiorstwo wielozakładowe lub inny podmiot, w skład którego wchodzą wydzielone jednostki organizacyjne – u starosty właściwego ze względu na miejsce rejestracji pojazdu.

 

Właściciel pojazdu zarejestrowanego jest obowiązany zawiadomić urząd w terminie nieprzekraczającym 30 dni o zbyciu (np. sprzedaży, darowiźnie) pojazdu. Zawiadomienia dokonuje właściciel, na którego pojazd był zarejestrowany w urzędzie, który dokonał tej rejestracji.

 

 Dokument można przesłać drogą elektroniczną wypełniając formularz znajdujący się na elektronicznej platformie usług administracji publicznej (ePUAP). Złożona informacja musi być podpisana Profilem Zaufanym lub  bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy 

 kwalifikowanego certyfikatu.

 

Zgłoszenie zbycia pojazdu nie jest wyrejestrowaniem (wycofaniem z ruchu), a jedynie zawiadomieniem o zmianie właściciela pojazdu. 

 

 

Wymagane dokumenty :

 

 

Wypełniony formularz (druk) zawiadomienia wraz z dokumentem potwierdzającym zbycie pojazdu i jego kopią.

 

 

 

Uwaga:

 

zawiadomienie o zbyciu pojazdu właściciel składa osobiście (z dokumentem tożsamości) - dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość z poświadczeniem zameldowania lub przesyła za pośrednictwem poczty (wystarczy w tym przypadku załączyć tylko kopię dokumentu potwierdzającego zbycie pojazdu).

  

 

WAŻNE:

 

Pokwitowanie potwierdzające oddanie pojazdu w komis nie jest dokumentem przenoszącym prawo własności i nie może być podstawą do przyjęcia zawiadomienia o zbyciu pojazdu - w przypadkach takich zawiadomienie o zbyciu pojazdu można przyjąć dopiero w momencie przeniesienie własności pojazdu przez komisanta na nowego właściciela (a więc w momencie sprzedaży pojazdu z komisu) i jako dane nowego właściciela należy wówczas podać dane nabywcy (nie komisu).

  

 

W przypadku sprzedaży pojazdu za pośrednictwem komisu (na podstawie umowy komisowej) należy również przedstawić kopię faktury lub umowy sprzedaży pojazdu przez komis.

Jeżeli dotychczasowym współwłaścicielem był bank, przy zgłoszeniu sprzedaży wymagany będzie także dokument, na podstawie którego bank zwrotnie przenosi własność (np. umowa przewłaszczenia-zwrotna.

Jeżeli sprzedaż pojazdu nastąpiła z upoważnienia właściciela, do zgłoszenia należy dołączyć upoważnienie do dokonania takiej sprzedaży.

W przypadku zgłaszania zbycia pojazdu przez przedstawiciela, dla osoby załatwiającej sprawę (za wyjątkiem reprezentowania osoby prawnej przez swoje uprawnione organy lub prokurenta) należy dołączyć pełnomocnictwo.

  

Brak powiadomienia ubezpieczyciela o zbyciu pojazdu powoduje, iż zbywca ponosi solidarną z nabywcą odpowiedzialność za zapłatę składki za ubezpieczenie OC.

Oznacza to, iż ubezpieczyciel może zażądać opłaty zaległej składki również od osoby, która pojazd zbyła.

 

Wśród pozostałych obowiązków zbywcy należy wymienić obowiązek przekazania nabywcy: umowy ubezpieczenia OC, tablic rejestracyjnych, dowodu rejestracyjnego oraz karty zbywanego pojazdu, jeśli była wydana.

 

Opłaty :

 

Za przyjęcie zawiadomienia o zbyciu pojazdu opłat nie pobiera się.

 

Opłata skarbowa za pełnomocnictwo - 17 zł

 

W przypadkach, w których zachodzi konieczność złożenia pełnomocnictwa (zwolnione z opłaty jest pełnomocnictwo udzielone małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu, rodzeństwu lub gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej)

 

OPŁATĘ SKARBOWĄ NALEŻY UIŚCIĆ W KASIE URZĘDU MIASTA W RADZYNIU PODLASKIM UL. WARSZAWSKA 32 LUB NA KONTO TEGO URZĘDU NUMER 65 8046 0002 2001 0100 0013 0001

 

 

Termin i sposób załatwienia

 

Przyjęcie i potwierdzenie faktu zgłoszenia zbycia pojazdu następuje niezwłocznie po przedłożeniu wymaganych dokumentów (w przypadku przysłania zawiadomienia pocztą potwierdzenia nie wystawia się).

 

Uwagi:

 

 

Zawiadomienie o zbyciu pojazdu składa dotychczasowy właściciel (figurujący w dowodzie rejestracyjnym) w Urzędzie, w którym pojazd był zarejestrowany.

 Bardzo często osoby, które sprzedają samochód, mówią, że po sprzedaży trzeba go wyrejestrować. Nie słuchaj ich. Wniosek o wyrejestrowanie pojazdu składa się tylko w przypadkach ściśle określonych przez ustawodawcę. Sprzedaż pojazdu nie wymaga jego wyrejestrowania.

W związku ze sprzedażą samochodu masz dwa obowiązki: jeden wobec urzędu, drugi wobec swojego ubezpieczyciela. Po pierwsze powinieneś powiadomić o sprzedaży samochodu właściwego starostę. Taki obowiązek wynika z ustawy Prawo o ruchu drogowym (art. 78 ust. 2 pkt 1) . Ustawa określa też termin, w jakim powinieneś to uczynić. Na złożenie zawiadomienia o zbyciu pojazdu masz 30 dni. Należy to zrobić w urzędzie, w którym miałeś zarejestrowany samochód.

Drugi Twój obowiązek to powiadomienie ubezpieczyciela, z którym zawarłeś umowę ubezpieczenia OC. Wynika to z art. 32 ust. 1 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK. Na powiadomienie ubezpieczyciela o zbyciu pojazdu masz 14 dni. W zawiadomieniu składanym ubezpieczycielowi powinny się znaleźć dane Twoje oraz dane nabywcy: imię, nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL, a wypadku osób prawnych adres siedziby i numeru REGON.

 

  

O czym należy pamiętać przy zakupie samochodu?

 

 

Bardzo często sprzedający negocjują z przyszłymi właścicielami aut fakt przekazania polisy OC, choć obowiązek oddania dokumentów polisowych wynika z ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych (art. 32). Co za tym idzie, jeśli zbywca nie przekazałby potwierdzenia zawarcia ubezpieczenia kupującemu, to nabywca i tak bez trudu mógłby uzyskać taki dokument w dowolnym oddziale firmy, w której auto było ubezpieczone. No tak, tylko jak zdobyć informację, w jakim towarzystwie jest wykupione OC, skoro zbywca nie chce z nami współpracować? Wystarczy skorzystać z ogólnodostępnej bazy UFG (https://zapytania.oi.ufg.pl/SASStoredProcess/guest), gdzie po wpisaniu numeru rejestracyjnego uzyskasz informację, czy i w której firmie samochód jest ubezpieczony. Zresztą radzimy weryfikować fakt posiadania aktualnej polisy nie tylko w sytuacji, gdy sprzedający nie przekazał Ci dokumentów. Może się bowiem zdarzyć, że potwierdzenie polisy wprawdzie jest, ale składka nie została opłacona i de facto auto nie jest objęte ochroną ubezpieczeniową. Zajrzenie do UFG to kwestia kilku kliknięć, dlatego warto z tej możliwości skorzystać, by nie narazić się na nieprzyjemności.

 

Jeśli weryfikacja okaże się pozytywna, możesz zakupić samochód bez obaw, że dostaniesz karę za brak OC. Jeżeli jednak okaże się, że auto nie ma ważnej polisy obowiązkowej, musisz ubezpieczyć pojazd w dniu zakupu. W przeciwnym razie nawet za 1 dzień bez ważnego ubezpieczenia możesz otrzymać od UFG karę w wysokości 540zł (gdybyś jeździł bez OC ponad 2 tygodnie kara wyniosłaby 3200zł).

 

Brak polisy zbywcy to jednak czarny scenariusz, który na szczęście nie zdarza się zbyt często. Natomiast prawie zawsze nabywca staje przed dylematem – kontynuować polisę sprzedającego, czy też zmieniać towarzystwo ubezpieczeniowe? Każdy kupujący może korzystać z OC do końca trwania umowy, ale ubezpieczyciel ma prawo do rekalkulacji składki, czyli powtórnego oszacowania ryzyka. Może się więc zdarzyć, że choć sprzedający miał opłaconą polisę na cały rok „z góry”, firma ubezpieczeniowa przeliczy składkę i każe Ci dopłacić, jeśli będziesz chciał kontynuować polisę. Taka sytuacja najczęściej ma miejsce, gdy niedoświadczony kierowca przejmuje ubezpieczenie z dużymi zniżkami za bezszkodowość. Dlatego zanim zdecydujesz, że zostajesz przy „starym” ubezpieczycielu, skontaktuj się z przedstawicielem danego towarzystwa i ustal, czy w Twoim przypadku będzie rekalkulacja, a jeśli tak to w jakiej wysokości. Bo może korzystniej będzie zrezygnować z polisy i wybrać inną firmę?

 

Art. 31 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych przewiduje, że wypowiedzenie polisy zbywcy możesz zrobić w dowolnym momencie po zakupie samochodu. Możesz więc zrezygnować od razu w dniu nabycia (wtedy na pewno unikniesz rekalkulacji) lub w trakcie trwania ubezpieczenia w formie pisemnej (większość towarzystw akceptuje rezygnację wysłaną drogą elektroniczną) – data złożenia wypowiedzenia będzie wtedy ostatnim dniem ochrony ubezpieczeniowej.

 

W przypadku kontynuowania polisy zbywcy do końca jej trwania, OC nie przedłuży się na rok następny. Warto o tym pamiętać, ponieważ te przepisy zmieniły się dopiero w 2012 roku – wcześniej ubezpieczenie poprzedniego właściciela należało wypowiedzieć, żeby uniknąć automatycznego przedłużenia. Obecnie taka polisa wygasa, dlatego chwila nieuwagi może skutkować kosztowną przerwą w ubezpieczeniu.

 

 

 

O czym należy pamiętać przy sprzedaży samochodu?

 

 

Podstawowym obowiązkiem sprzedającego jest przekazanie polisy kupującemu, ale też poinformowanie na piśmie zakładu ubezpieczeń o fakcie sprzedaży. Najłatwiej wysłać do towarzystwa kopię umowy kupna/sprzedaży, ponieważ znajdą się na niej wymagane informacje (imię i nazwisko kupującego, jego adres i pesel). Jeśli sprzedałeś auto, na powiadomienie firmy ubezpieczeniowej masz 14 dni. Niedopełnienie tego obowiązku skutkuje tym, że za ewentualne płatności związane z polisą – za okres od sprzedaży pojazdu do poinformowania ubezpieczyciela – sprzedający odpowiada solidarnie z kupującym. Mogą to być koszty związane na przykład z rekalkulacją składki lub płatnością drugiej raty. Dlatego lepiej nie zwlekać, tylko od razu po sprzedaży samochodu poinformować o tym fakcie ubezpieczyciela.

 

Czasem sprzedający nie chcą przekazać polisy OC z obawy przed skutkami ewentualnej szkody spowodowanej przez nowego właściciela na jego polisie. Takie przeświadczenie jest jednak mylne – z chwilą sprzedaży pojazdu polisa bowiem przestaje należeć do zbywcy, a wszelkie prawa i obowiązki związane z ubezpieczeniem przechodzą na nabywcę – również odpowiedzialność za ewentualne szkody. Nie ma więc obawy, że stracisz zniżki przez kolizję spowodowaną przez kupującego, chyba że nie poinformujesz ubezpieczyciela w terminie o sprzedaży pojazdu. W takim przypadku firma ubezpieczeniowa może nawet nie wiedzieć, że ktoś inny jest właścicielem pojazdu i przekazać do bazy UFG informację o spowodowanej przez Ciebie szkodzie. Sprawę da się wyjaśnić… wysyłając kopię umowy kupna/sprzedaży, którą należało wysłać wcześniej. A zatem żeby nie powodować niepotrzebnego zamieszania, pamiętaj o terminowym powiadomieniu ubezpieczyciela.

 

Jeśli natomiast kupujący nie zdecyduje się kontynuować Twojej polisy i ją wypowie, za niewykorzystany okres ubezpieczenia przysługuje Ci zwrot składki. Dlatego zwłaszcza jeśli wybierałeś płatność jednorazową, a polisa dopiero niedawno wystartowała, dobrym rozwiązaniem jest ustalenie z nabywcą już przy sprzedaży pojazdu, czy zamierza zrezygnować z polisy zawartej przez Ciebie – jeśli tak, zaproponuj złożenie podpisu na wypowiedzeniu od razu przy Tobie w momencie zakupu samochodu.

 

 

 

Osoba odpowiedzialna za powstanie informacji: Antol Ireneusz
Dodano do BIP dnia: 2014-02-18 13:23:05