Informujemy, że od godz. 19:00 do godz. 20:00 w dniu 29 kwietnia 2024 r. (Poniedziałek) planowane są prace konserwacyjne systemu BIP, które mogą skutkować jego niedostępnością. Przepraszamy za utrudnienia.

Biuletyn Informacji Publicznej

Starostwo Powiatowe w Radzyniu Podlaskim

Logo - Starostwo Powiatowe w Radzyniu Podlaskim

Szczegóły dokumentu

Powrót do listy dokumentów
Tytuł
REJESTRACJA POJAZDU, KTÓRY BYŁ ZAREJESTROWANY W POLSCE
Znak
KD.5410. Rejestracja pojazdu
Data utworzenia
2019-12-18
Opis

 REJESTRACJA POJAZDU, KTÓRY BYŁ ZAREJESTROWANY W POLSCE

 

 

 

 Podstawa prawna

  

 

 

  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego,
  • ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r - Prawo o ruchu drogowym,
  • ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej,
  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych,
  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach.
  •   rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 9 maja 2016 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i tablic (tablicy) rejestracyjnych i nalepki kontrolnej oraz ich wtórników,
  • rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 30 sierpnia 2016 r. w sprawie opłaty ewidencyjnej stanowiącej przychód Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców,
  • rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach,
  • rozporządzenie Ministra Transportu i Budownictwa z dnia24 marca 2016 r. w sprawie wysokości opłat za kartę pojazdu oraz jej wtórnik (Dz.U.2016.457),
  • rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 13 kwietnia 2012 r. w sprawie trybu legalizacji tablic rejestracyjnych oraz warunków technicznych i wzorów znaku legalizacyjnego,
  • ustawa z dnia 22 maja 2003r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

 

 

 

Prosimy  składać wnioski o rejestrację pojazdów elektronicznie nie wychodząc z domu za pomocą skrzynki podawczej, szczegółowe informacje znajdują się na stronie internetowej www.gov.pl  lub przez profil na stronie www.esp.pwpw.pl

 

Informujemy, iż z dniem 1 stycznia 2024 r. zmieniły się przepisy dotyczące rejestracji pojazdów.
 
Z dniem 1 stycznia 2024r. uchylony został dotychczasowy obowiązek zawiadomienia o nabyciu pojazdu, a  wprowadzony został obowiązek złożenia wniosku o rejestrację pojazdu.

Właściciel pojazdu jest obowiązany złożyć wniosek o jego rejestrację w terminie 30 dni od dnia:
1. nabycia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2. dopuszczenia do obrotu przez organ Krajowej Administracji Skarbowej pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej;
3. sprowadzenia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

W przypadku, gdy właścicielem pojazdu, jest przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami, wniosek o rejestrację pojazdu ma obowiązek złożyć w terminie 90 dni.

Niezłożenie przez właściciela pojazdu wniosku o rejestrację, w wymaganym ustawowo terminie podlega karze pieniężnej:
1. w wysokości 500 zł, a jeżeli przekroczenie terminu będzie powyżej 180 dni kara wyniesie 1000 zł,
2. w przypadku przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą kara pieniężna wynosi odpowiednio 1000 zł, a powyżej 180 dni 2000 zł.

Ponadto właściciel pojazdu zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany zawiadomić w terminie nieprzekraczającym 30 dni o:
1. zbyciu pojazdu
2. zmianie stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym.

Niezawiadomienie o zbyciu pojazdu w ustawowym terminie, podlega każe pieniężnej w wysokości 250 zł (bez względu na ilość dni przekroczenia terminu).

Zawiadomienia o zbyciu właściciel pojazdu dokonuje w urzędzie właściwym ze względu na miejsce zamieszkania (siedzibę) lub czasowego zamieszkania, a jeżeli właścicielem jest przedsiębiorstwo wielozakładowe lub inny podmiot, w skład którego wchodzą wydzielone jednostki organizacyjne – u starosty właściwego ze względu na miejsce rejestracji pojazdu.

 

Uwaga! Będzie kara za nieprzerejestrowanie lub niezgłoszenie sprzedaży auta.

Przepisy ustawy Prawo o ruchu drogowym nakładają na nabywców i zbywających pojazdy obowiązek zgłoszenia tego faktu we właściwym ze względu na miejsce zamieszkania Wydziale Komunikacji w terminie 30 dni licząc od dnia zakupu lub ich sprzedaży.

Od 1 stycznia 2020 Starosta będzie zobowiązany do nałożenia kary administracyjnej w wysokości od 200 do 1 000 zł na właścicieli, którzy nie zgłoszą się do Wydziału Komunikacji w celu zarejestrowania pojazdu lub zgłoszenia jego zbycia. Kary będą nakładane na osoby, które kupią samochód sprowadzony z zagranicy i do tej pory niezarejestrowany, nabywców pojazdów już zarejestrowanych w Polsce oraz właścicieli sprzedających swoje pojazdy.

 

Wydanie trzeciej tablicy rejestracyjnej, umieszczanej na bagażniku do przewozu rowerów, montowanym na samochodowym haku holowniczym będzie możliwe od 1 stycznia 2016r.

 

Właściciel pojazdu we właściwym dla siebie Wydziale Komunikacji będzie mógł nabyć trzecią tablicę rejestracyjną. Jej koszt to 50% ceny kompletu nowych tablic czyli 40 zł. Do tego doliczyć trzeba będzie także koszt kompletu nalepek legalizacyjnych do zalegalizowania tablicy wynoszący 12, 50 zł. Łączny koszt zakupu trzeciej tablicy rejestracyjnej wyniesie zatem 52 zł i 50 gr.



WYMAGANE DOKUMENTY:

 

 

1. Wniosek właściciela o rejestrację pojazdu.

 

Wniosek złożony (drogą elektroniczną za pośrednictwem Elektronicznej Skrzynki Podawczej; wymagane posiadanie ważnego certyfikatu kwalifikowanego w rozumieniu ustawy z dnia 18 września 2001r. o podpisie elektronicznym (Dz.U. Nr 130, poz. 1450 ze zm.); dostępny po zalogowaniu się do systemu Elektronicznej Skrzynki Podawczej Systemu Pojazd i Kierowca www.esp.pwpw.pl

 

  

•W przypadku złożenia przez właściciela pojazdu wniosku o rejestrację pojazdu drogą elektroniczną, zgodnie z warunkami i wzorami określonymi w rozporządzeniu o rejestracji pojazdów, organ rejestrujący po pozytywnym zweryfikowaniu tego wniosku wykonuje czynności zgodnie z procedurami określonymi poniżej.

•Do wniosków składanych drogą elektroniczną i dokumentów załączanych do tych wniosków przepisy rozporządzenia stosuje się odpowiednio

•Dokumenty przesyłane drogą elektroniczną powinny być skanowane w rozdzielczości nie mniejszej niż 300dpi w kolorze i zapisane w formatach: JPG, BMP, TIFF lub GIF.

Pliki można załączać pojedynczo do wniosku lub zarchiwizować do jednego pliku typu ZIP

 

 

 

PRZEBIEG PROCEDURY PO OTRZYMANIU WNIOSKU ZWERYFIKOWANEGO POZYTYWNIE, ZŁOŻONEGO DROGĄ ELEKTRONICZNĄ

 

 

 

Rejestracja pojazdu

 

 

 

1) Organ rejestrujący wzywa właściciela pojazdu drogą elektroniczną, wysyłając wezwanie na adres internetowy, z którego otrzymał wniosek, do przekazania do tego organu oryginałów wymaganych dokumentów* oraz tablic (tablicy) rejestracyjnych, jeżeli jest to wymagane - informując i wyznaczając właścicielowi pojazdu termin przekazania tych dokumentów i tablic (tablicy) rejestracyjnych, oraz odbioru w tym organie pozwolenia czasowego, zalegalizowanych tablic (tablicy) rejestracyjnych i nalepki kontrolnej.

 

 

 

2) Przekazanie przez właściciela pojazdu do organu oryginałów wymaganych dokumentów* oraz tablic (tablicy) rejestracyjnych może być dokonane pocztą za potwierdzeniem odbioru lub przesyłką kurierską za zwrotnym pokwitowaniem odbioru, na koszt właściciela pojazdu.

 

 

 

Po ich otrzymaniu i zweryfikowaniu organ rejestrujący może, po uzgodnieniu drogą elektroniczną z właścicielem pojazdu, przesłać pozwolenie czasowe, zalegalizowane tablice (tablicę) rejestracyjne, nalepkę kontrolną i decyzję o czasowej rejestracji pojazdu - pocztą za potwierdzeniem odbioru, na koszt właściciela pojazdu.

 

 

 

3) Organ rejestrujący wzywa właściciela pojazdu drogą elektroniczną do odbioru w tym organie dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu i decyzji o rejestracji pojazdu albo po uzgodnieniu z właścicielem pojazdu drogą elektroniczną przesyła te dokumenty pocztą za potwierdzeniem odbioru, na koszt właściciela pojazdu. Organ rejestrujący wydaje te dokumenty po dokonaniu przez właściciela pojazdu zwrotu do organu pozwolenia czasowego lub po otrzymaniu pozwolenia czasowego pocztą za potwierdzeniem odbioru lub przesyłką kurierską za zwrotnym pokwitowaniem odbioru, na koszt właściciela pojazdu.

 

 

 

 

 

Rejestracja czasowa pojazdu (o której mowa w art. 74 ust. 2 pkt 2 ustawy)

 

 

 

 

 

1) Organ rejestrujący wzywa właściciela pojazdu drogą elektroniczną, wysyłając wezwanie na adres internetowy, z którego otrzymał wniosek, do przekazania do tego organu oryginałów wymaganych dokumentów* oraz tablic (tablicy) rejestracyjnych, jeżeli jest to wymagane - informując i wyznaczając właścicielowi pojazdu termin przekazania tych dokumentów i tablic (tablicy) rejestracyjnych, oraz odbioru w tym organie pozwolenia czasowego i zalegalizowanych tymczasowych tablic (tablicy) rejestracyjnych.

 

 

 

2) Przekazanie przez właściciela pojazdu do organu oryginałów wymaganych dokumentów* i tablic (tablicy) rejestracyjnych może być dokonane pocztą za potwierdzeniem odbioru lub przesyłką kurierską za zwrotnym pokwitowaniem odbioru, na koszt właściciela pojazdu.

 

 

 

Po ich otrzymaniu i zweryfikowaniu organ rejestrujący może, po uzgodnieniu drogą elektroniczną z właścicielem pojazdu, przesłać pozwolenie czasowe, zalegalizowane tymczasowe tablice (tablicę) rejestracyjne, nalepkę kontrolną oraz decyzję o czasowej rejestracji pojazdu - pocztą za potwierdzeniem odbioru, na koszt właściciela pojazdu.

 

 

 

* Przez wymagane dokumenty rozumie się dokumenty, o których mowa w ustawie, a także w rozporządzeniu o rejestracji pojazdów.

 

 

 

 


1. Dokument tożsamości: dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość z poświadczeniem zameldowania  (do wglądu) – osoba fizyczna.
2. Aktualny odpis z KRS, zaświadczenie o nadaniu nr REGON – pozostałe podmioty - sprawy rejestracji może załatwiać wnioskodawca lub jego upoważniony pełnomocnik.
3. Dowód własności pojazdu (dowodem własności jest w szczególności jeden z następujących dokumentów: umowa sprzedaży, umowa zamiany, umowa darowizny, umowa dożywocia, faktura VAT, prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności).
4. Karta pojazdu, jeśli była wydana.
5. Dowód rejestracyjny.
6. Tablice rejestracyjne.
7. W przypadku gdy właścicielem pojazdu jest cudzoziemiec, zamiast dokumentów wymienionych w pkt 2 wymagane są:
dokument tożsamości cudzoziemca, paszport oraz wiza pobytowa i potwierdzenie czasowego pobytu lub karta czasowego pobytu lub potwierdzenie czasowego zameldowania cudzoziemca (do wglądu) – osoba fizyczna.

8. Dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia obowiązkowego OC lub dowód opłacenia składki za to ubezpieczenie - jeżeli pojazd jest już zarejestrowany w Polsce;

 

 

Wymagane dokumenty do wniosku winny być  złożone w formie oryginału.



Dokumenty sporządzone w języku obcym dołącza się do podania wraz z ich tłumaczeniem na język polski przez tłumacza przysięgłego.

 

 

Karta pojazdu wydawana jest wyłącznie dla pojazdów samochodowych.

Nalepka kontrolna wydawana jest wyłącznie dla pojazdów samochodowych z wyjątkiem otocykli.

W przypadku złożenia wniosku bez wymaganych załączników wydane zostaje wezwanie do uzpełnienia załączników, jeżeli nie zostanie uzupełniony - wniosek pozostawia się bez rozpoznania.

 

OPŁATY:

 

13,50 zł  – pozwolenie czasowe .
30 zł      – tablice rejestracyjne motorowerowe.
40 zł      – tablice rejestracyjne motocyklowe.
80 zł      – tablice rejestracyjne samochodowe.
1000 zł  - tablice rejestracyjne indywidualne samochodowe.
500 zł    – tablice rejestracyjne indywidualne motocyklowe.
40 zł      – tablice rejestracyjne na przyczepę.
12,50 zł  – komplet nalepek legalizacyjnych.
54 zł       – dowód rejestracyjny.

 

 Opłat można dokonać w kasie lub na konto Urzędu NUMER 26 1020 3206 0000 8202 0006 4311,  kartą płatniczą podczas rejestracji pojazdu w siedzibie Wydziału Komunikacji i Dróg Publicznych ul. Gwardii 4 Radzyń Podlaski,  przez internet https://info-car.pl/infocar/dowod-rejestracyjny/platnosc-w-urzedzie.html

 

 


Opłata skarbowa: 17zł - pełnomocnictwo.

 

 

W przypadkach, w których zachodzi konieczność złożenia pełnomocnictwa (zwolnione z opłaty jest pełnomocnictwo udzielone małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu, rodzeństwu lub gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej)

 

 

Opłatę należy uiścić w kasie lub przelewem na konto Urzędu Miejskiego w Radzyniu Podlaskim - NUMER 65 8046 0002 2001 0100 0013 0001,  kartą płatniczą podczas rejestracji pojazdu w siedzibie Wydziału Komunikacji i Dróg Publicznych ul. Gwardii 4 Radzyń Podlaski.

 

 

 

 

UWAGI:

 

1. Jeżeli zbywcą pojazdu jest przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie obrotu pojazdami, jako dowód własności potwierdzający nabycie praw własności przez tego zbywcę dopuszcza się uwierzytelnioną notarialnie kopię tego dowodu.


2. W przypadku gdy dane odnoszące się do zbywcy pojazdu zawarte w dowodzie własności pojazdu dołączonym do wniosku o rejestrację są niezgodne z danymi właściciela zawartymi w dowodzie rejestracyjnym i karcie pojazdu, jeżeli była wydana, jako dowód własności wymagany do rejestracji rozumie się wszystkie dokumenty potwierdzające fakt przeniesienia prawa własności pojazdu (pomiędzy właścicielem wymienionym w dowodzie rejestracyjnym i karcie pojazdu, jeżeli była wydana, a zbywcą wymienionym w dowodzie własności pojazdu).

 3. W przypadku zgubienia dowodu rejestracyjnego lub karty pojazdu przed ponownym zarejestrowaniem pojazdu, właściciel dołącza do wniosku zaświadczenie z organu, gdzie pojazd był po raz ostatni rejestrowany, a także zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym, jeśli w zaświadczeniu nie zamieszczono informacji o terminie badania technicznego.

 4. Jeżeli z przedkładanych dokumentów (np. umowy sprzedaży, faktury) wynika, że pojazd uczestniczył w wypadku drogowym, lub narusza wymagania ochrony środowiska, konieczne jest przedłożenie badania technicznego dodatkowego, które diagnosta może wykonać na wniosek właściciela bez skierowania wydanego przez Urząd.

  

Obowiązek oddania dowodu rejestracyjnego, tablic rejestracyjnych i karty pojazdu nie dotyczy zarejestrowanego pojazdu:



- zakupionego po przepadku na rzecz Skarbu Państwa lub na rzecz jednostki samorządu terytorialnego,



- zakupionego od Policji, ABW, Agencji Wywiadu, Straży Granicznej, Sił Zbrojnych RP,



- wycofanego czasowo z ruchu, w tym przypadku zamiast dowodu rejestracyjnego wymaga się decyzję o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu.

 

 

 

14 dni od kupna ma osoba nabywająca używane auto z Polski na złożenie w Urzędzie Skarbowym deklaracji w sprawie podatku od czynności cywilno-prawnych, czyli formularza PCC-3. Podatek ten wynosi 2 procent wartości pojazdu, o ile przekracza ona 1000 złotych. W przypadku najbliższej rodziny (zerowa/pierwsza grupa podatkowa) akt darowizny nie jest obciążony podatkiem.

 

 

W przypadku wpisania adnotacji „poziom emisji spalin- EURO...” (dotyczy tylko samochodu osobowego, samochodu ciężarowego, samochodu specjalnego, ciągnika samochodowego lub autobusu):

 EURO 1
Obowiązywała od 1993 roku.

dla samochodów osobowych – Dyrektywa 91/441/EWG[3]
dla samochodów osobowych i lekkich ciężarówek – Dyrektywa 93/59/EWG[4].
By spełnić normę Euro 1 producenci zaczęli korzystać z katalizatora spalin.

EURO 2
Obowiązywała od 1997 roku.

dla samochodów osobowych – Dyrektywa 94/12/WE[5] (oraz 96/69/WE[6])
dla pojazdów dwu- oraz trójkołowych – Dyrektywa 2002/51/WE[7] (oraz 2006/120/WE[8]).
EURO 3
Obowiązywała od 2001 roku.

dla wszystkich pojazdów – Dyrektywa 98/69/WE[9]
dla pojazdów dwu- oraz trójkołowych – Dyrektywa 2002/51/WE[7] (oraz 2006/120/WE[8]).
Od normy Euro 3 przepisy UE wprowadzają różne limity emisji dla pojazdów z silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi. Diesle mają bardziej surowe normy emisji CO, ale dopuszcza się wyższą emisję NOx.

EURO 4
Obowiązywała od 2006 roku.

dla wszystkich pojazdów – Dyrektywa 98/69/WE[9] (oraz 2002/80/WE[10])
dla pojazdów dwu- oraz trójkołowych – Rozporządzenie nr 168/2013[11].
Pojazdy o napędzie benzynowym są zwolnione ze standardów emisji cząstek stałych (PM) do etapu Euro 4

EURO 5
Obowiązywała od 2011 roku.

dla lekkich samochodów osobowych i użytkowych – Rozporządzenie nr 715/2007[12]
dla pojazdów dwu- oraz trójkołowych – Rozporządzenie nr 168/2013[11].
EURO 6
Obowiązuje od 2014 roku Rozporządzenie Komisji (UE) nr 459/2012[13] dla lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych.

W 2008 roku Parlament Europejski uchwalił normę Euro 6 i zaktualizował ją w 2012, która dotyczy poziomu zanieczyszczeń emitowanych przez lekkie pojazdy samochodowe. Dopuszczalna wartość emisji tlenków azotu ma wynieść 400 mg/kWh, a więc o 80% mniej niż w normie Euro 5. Limity emisji cząstek stałych zostaną zmniejszone o 66% i mają wynosić 10 mg/kWh.

Norma dotycząca liczby cząstek stałych obowiązuje od 2013 r. z normą Euro 5b dla silników wysokoprężnych, a od 2015 r. z wartością Euro 6 dla silników benzynowych.

 

◦dla pojazdu nowego: świadectwo zgodności WE, świadectwo zgodności, dopuszczenie jednostkowe pojazdu, decyzja o uznaniu dopuszczenia jednostkowego pojazdu, albo świadectwo dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu;

 

◦dla pojazdu zarejestrowanego: świadectwo zgodności WE, świadectwo zgodności, dopuszczenie jednostkowe pojazdu, decyzja o uznaniu dopuszczenia jednostkowego pojazdu, świadectwo dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu, wyciąg ze świadectwa homologacji lub odpis decyzji zwalniającej pojazd z homologacji lub oświadczenie producenta lub przedstawiciela producenta lub poprzedni dowód rejestracyjny, jeżeli zawiera taką informację. Jeżeli dowód rejestracyjny był wydany za granicą wymagane jest również tłumaczenie przysięgłe (z wyjątkiem tych części dowodu rejestracyjnego wystawionego w UE, Szwajcarii lub w kraju EFTA, które są zgodne z kodami oznaczeń obecnie obowiązującymi w polskim dowodu rejestracyjnego). Dla pojazdu wcześniej już zarejestrowanego urząd może też ustalić poziom emisji spalin Euro na podstawie roku produkcji pojazdu.

 

 

W dniu 08.10.2012 r. uległy zmianie przepisy dotyczące wykonywania badań technicznych pojazdów. Jednym z warunków pozytywnego badania technicznego jest wyposażenie pojazdu w tablice (tablicę) rejestracyjne i nalepkę kontrolną na szybę (samochód). W przypadku braku któregokolwiek z tych oznaczeń przed realizacją badania konieczna jest wizyta w Wydziale Komunikacji w celu uzyskania wtórnika nalepki kontrolnej czy też pobrania tablic (tablicy) czasowych.

  

 

 

O czym należy pamiętać przy zakupie samochodu?

 

 

Bardzo często sprzedający negocjują z przyszłymi właścicielami aut fakt przekazania polisy OC, choć obowiązek oddania dokumentów polisowych wynika z ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych (art. 32). Co za tym idzie, jeśli zbywca nie przekazałby potwierdzenia zawarcia ubezpieczenia kupującemu, to nabywca i tak bez trudu mógłby uzyskać taki dokument w dowolnym oddziale firmy, w której auto było ubezpieczone. No tak, tylko jak zdobyć informację, w jakim towarzystwie jest wykupione OC, skoro zbywca nie chce z nami współpracować? Wystarczy skorzystać z ogólnodostępnej bazy UFG (https://zapytania.oi.ufg.pl/SASStoredProcess/guest), gdzie po wpisaniu numeru rejestracyjnego uzyskasz informację, czy i w której firmie samochód jest ubezpieczony. Zresztą radzimy weryfikować fakt posiadania aktualnej polisy nie tylko w sytuacji, gdy sprzedający nie przekazał Ci dokumentów. Może się bowiem zdarzyć, że potwierdzenie polisy wprawdzie jest, ale składka nie została opłacona i de facto auto nie jest objęte ochroną ubezpieczeniową. Zajrzenie do UFG to kwestia kilku kliknięć, dlatego warto z tej możliwości skorzystać, by nie narazić się na nieprzyjemności.

 

Jeśli weryfikacja okaże się pozytywna, możesz zakupić samochód bez obaw, że dostaniesz karę za brak OC. Jeżeli jednak okaże się, że auto nie ma ważnej polisy obowiązkowej, musisz ubezpieczyć pojazd w dniu zakupu. W przeciwnym razie nawet za 1 dzień bez ważnego ubezpieczenia możesz otrzymać od UFG karę w wysokości 540zł (gdybyś jeździł bez OC ponad 2 tygodnie kara wyniosłaby 3200zł).

 

Brak polisy zbywcy to jednak czarny scenariusz, który na szczęście nie zdarza się zbyt często. Natomiast prawie zawsze nabywca staje przed dylematem – kontynuować polisę sprzedającego, czy też zmieniać towarzystwo ubezpieczeniowe? Każdy kupujący może korzystać z OC do końca trwania umowy, ale ubezpieczyciel ma prawo do rekalkulacji składki, czyli powtórnego oszacowania ryzyka. Może się więc zdarzyć, że choć sprzedający miał opłaconą polisę na cały rok „z góry”, firma ubezpieczeniowa przeliczy składkę i każe Ci dopłacić, jeśli będziesz chciał kontynuować polisę. Taka sytuacja najczęściej ma miejsce, gdy niedoświadczony kierowca przejmuje ubezpieczenie z dużymi zniżkami za bezszkodowość. Dlatego zanim zdecydujesz, że zostajesz przy „starym” ubezpieczycielu, skontaktuj się z przedstawicielem danego towarzystwa i ustal, czy w Twoim przypadku będzie rekalkulacja, a jeśli tak to w jakiej wysokości. Bo może korzystniej będzie zrezygnować z polisy i wybrać inną firmę?

 

Art. 31 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych przewiduje, że wypowiedzenie polisy zbywcy możesz zrobić w dowolnym momencie po zakupie samochodu. Możesz więc zrezygnować od razu w dniu nabycia (wtedy na pewno unikniesz rekalkulacji) lub w trakcie trwania ubezpieczenia w formie pisemnej (większość towarzystw akceptuje rezygnację wysłaną drogą elektroniczną) – data złożenia wypowiedzenia będzie wtedy ostatnim dniem ochrony ubezpieczeniowej.

 

W przypadku kontynuowania polisy zbywcy do końca jej trwania, OC nie przedłuży się na rok następny. Warto o tym pamiętać, ponieważ te przepisy zmieniły się dopiero w 2012 roku – wcześniej ubezpieczenie poprzedniego właściciela należało wypowiedzieć, żeby uniknąć automatycznego przedłużenia. Obecnie taka polisa wygasa, dlatego chwila nieuwagi może skutkować kosztowną przerwą w ubezpieczeniu.

 

 

 

O czym należy pamiętać przy sprzedaży samochodu?

 

 

Podstawowym obowiązkiem sprzedającego jest przekazanie polisy kupującemu, ale też poinformowanie na piśmie zakładu ubezpieczeń o fakcie sprzedaży. Najłatwiej wysłać do towarzystwa kopię umowy kupna/sprzedaży, ponieważ znajdą się na niej wymagane informacje (imię i nazwisko kupującego, jego adres i pesel). Jeśli sprzedałeś auto, na powiadomienie firmy ubezpieczeniowej masz 14 dni. Niedopełnienie tego obowiązku skutkuje tym, że za ewentualne płatności związane z polisą – za okres od sprzedaży pojazdu do poinformowania ubezpieczyciela – sprzedający odpowiada solidarnie z kupującym. Mogą to być koszty związane na przykład z rekalkulacją składki lub płatnością drugiej raty. Dlatego lepiej nie zwlekać, tylko od razu po sprzedaży samochodu poinformować o tym fakcie ubezpieczyciela.

 

Czasem sprzedający nie chcą przekazać polisy OC z obawy przed skutkami ewentualnej szkody spowodowanej przez nowego właściciela na jego polisie. Takie przeświadczenie jest jednak mylne – z chwilą sprzedaży pojazdu polisa bowiem przestaje należeć do zbywcy, a wszelkie prawa i obowiązki związane z ubezpieczeniem przechodzą na nabywcę – również odpowiedzialność za ewentualne szkody. Nie ma więc obawy, że stracisz zniżki przez kolizję spowodowaną przez kupującego, chyba że nie poinformujesz ubezpieczyciela w terminie o sprzedaży pojazdu. W takim przypadku firma ubezpieczeniowa może nawet nie wiedzieć, że ktoś inny jest właścicielem pojazdu i przekazać do bazy UFG informację o spowodowanej przez Ciebie szkodzie. Sprawę da się wyjaśnić… wysyłając kopię umowy kupna/sprzedaży, którą należało wysłać wcześniej. A zatem żeby nie powodować niepotrzebnego zamieszania, pamiętaj o terminowym powiadomieniu ubezpieczyciela.

 

Jeśli natomiast kupujący nie zdecyduje się kontynuować Twojej polisy i ją wypowie, za niewykorzystany okres ubezpieczenia przysługuje Ci zwrot składki. Dlatego zwłaszcza jeśli wybierałeś płatność jednorazową, a polisa dopiero niedawno wystartowała, dobrym rozwiązaniem jest ustalenie z nabywcą już przy sprzedaży pojazdu, czy zamierza zrezygnować z polisy zawartej przez Ciebie – jeśli tak, zaproponuj złożenie podpisu na wypowiedzeniu od razu przy Tobie w momencie zakupu samochodu.

 

 

W przypadku zakupu auta - ubezpiecz go najpóźniej w dniu kupna lub rejestracji.

 

 

Osoby fizyczne i prawne będące właścicielami samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, ciągników siodłowych i balastowych o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony, przyczep i naczep, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton, autobusów są zobowiązane do uiszczenia podatku od środków transportowych. Opłatę podatku należy wnieść w Urzędzie Miasta, Gminy właściwym ze względu na miejsce zamieszkania osoby fizycznej bądź siedziby firmy.

 

 

W przypadku gdy właścicielem ww pojazdów jest cudzoziemiec lub oddział / przedstawicielstwo firmy zagranicznej opłatę podatku od środków transportowych należy wnieść w Urzędzie Miasta, Gminy zgodnie z miejscem zamieszkania cudzoziemca lub siedziby oddziału / przedstawicielstwa firmy zagranicznej.

 

Termin załatwienia sprawy:

 

1. Niezwłocznie – sprawy nie wymagające zbierania dowodów, informacji lub wyjaśnień.

2. Do 1 miesiąca – sprawy wymagające postępowania wyjaśniającego.

3. Do 2 miesięcy – sprawy szczególnie skomplikowane.

Osoba odpowiedzialna za powstanie informacji: Antol Ireneusz
Dodano do BIP dnia: 2014-02-14 14:55:51