Biuletyn Informacji Publicznej

Starostwo Powiatowe w Radzyniu Podlaskim

Logo - Starostwo Powiatowe w Radzyniu Podlaskim

Szczegóły dokumentu

Powrót do listy dokumentów
Tytuł
OPŁATY PRZY REJESTRACJI POJAZDU
Znak
KD.5410. Rejestracja pojazdu
Data utworzenia
2019-12-18
Opis

 OPŁATY PRZY REJESTRACJI POJAZDU

Informujemy, iż z dniem 1 stycznia 2024 r. zmieniły się przepisy dotyczące rejestracji pojazdów.
 
Z dniem 1 stycznia 2024r. uchylony został dotychczasowy obowiązek zawiadomienia o nabyciu pojazdu, a  wprowadzony został obowiązek złożenia wniosku o rejestrację pojazdu.

Właściciel pojazdu jest obowiązany złożyć wniosek o jego rejestrację w terminie 30 dni od dnia:
1. nabycia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2. dopuszczenia do obrotu przez organ Krajowej Administracji Skarbowej pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej;
3. sprowadzenia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

W przypadku, gdy właścicielem pojazdu, jest przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami, wniosek o rejestrację pojazdu ma obowiązek złożyć w terminie 90 dni.

Niezłożenie przez właściciela pojazdu wniosku o rejestrację, w wymaganym ustawowo terminie podlega karze pieniężnej:
1. w wysokości 500 zł, a jeżeli przekroczenie terminu będzie powyżej 180 dni kara wyniesie 1000 zł,
2. w przypadku przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą kara pieniężna wynosi odpowiednio 1000 zł, a powyżej 180 dni 2000 zł.

Ponadto właściciel pojazdu zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany zawiadomić w terminie nieprzekraczającym 30 dni o:
1. zbyciu pojazdu
2. zmianie stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym.

Niezawiadomienie o zbyciu pojazdu w ustawowym terminie, podlega każe pieniężnej w wysokości 250 zł (bez względu na ilość dni przekroczenia terminu).

Zawiadomienia o zbyciu właściciel pojazdu dokonuje w urzędzie właściwym ze względu na miejsce zamieszkania (siedzibę) lub czasowego zamieszkania, a jeżeli właścicielem jest przedsiębiorstwo wielozakładowe lub inny podmiot, w skład którego wchodzą wydzielone jednostki organizacyjne – u starosty właściwego ze względu na miejsce rejestracji pojazdu.

 

Uwaga! Będzie kara za nieprzerejestrowanie lub niezgłoszenie sprzedaży auta.

Przepisy ustawy Prawo o ruchu drogowym nakładają na nabywców i zbywających pojazdy obowiązek zgłoszenia tego faktu we właściwym ze względu na miejsce zamieszkania Wydziale Komunikacji w terminie 30 dni licząc od dnia zakupu lub ich sprzedaży.

Od 1 stycznia 2020 Starosta będzie zobowiązany do nałożenia kary administracyjnej w wysokości od 200 do 1 000 zł na właścicieli, którzy nie zgłoszą się do Wydziału Komunikacji w celu zarejestrowania pojazdu lub zgłoszenia jego zbycia. Kary będą nakładane na osoby, które kupią samochód sprowadzony z zagranicy i do tej pory niezarejestrowany, nabywców pojazdów już zarejestrowanych w Polsce oraz właścicieli sprzedających swoje pojazdy.

 

Wydanie trzeciej tablicy rejestracyjnej, umieszczanej na bagażniku do przewozu rowerów, montowanym na samochodowym haku holowniczym będzie możliwe od 1 stycznia 2016r..

Właściciel pojazdu we właściwym dla siebie Wydziale Komunikacji będzie mógł nabyć trzecią tablicę rejestracyjną. Jej koszt to 50% ceny kompletu nowych tablic czyli 40 zł. Do tego doliczyć trzeba będzie także koszt kompletu nalepek legalizacyjnych do zalegalizowania tablicy wynoszący 12, 50 zł. Łączny koszt zakupu trzeciej tablicy rejestracyjnej wyniesie zatem 52 zł i 50 gr.



ZAREJESTROWANIE NOWEGO POJAZDU :

 

- samochodu osobowego i ciężarowego - 160,00 zł

- ciągnika rolniczego, przyczepy/naczepy i motocykla – 120,00 zł

- motoroweru – 110,00 zł

 

PRZEREJESTROWANIE POJAZDU UŻYWANEGO Z KRAJU :

 

1. Z terenu powiatu radzyńskiego :

 

a) samochodu osobowego i ciężarowego :

 

- z zachowaniem starych tablic rejestracyjnych - 66,50 zł

- z wymianą tablic rejestracyjnych - 160,00 zł

 

b) motocykla :

 

- z zachowaniem starych tablic rejestracyjnych - 66,50 zł

- z wymianą tablic rejestracyjnych – 120,00 zł

 

2. Spoza powiatu przy pozostawieniu dotychczasowych tablic rejestracyjnych:

 

a) samochodu osobowego i ciężarowego – 66,50 zł

b) ciągnika rolniczego, przyczepy/naczepy i motocykla – 66,50 zł

c) motoroweru – 66,50 zł

 

PRZEREJESTROWANIE POJAZDU UŻYWANEGO Z ZAGRANICY  :

 

- osobowego i ciężarowego do 3,5 tony  500 zł opłata recyklingowa wpłacona na konto NFOSiGW Nr 65113010620000010995200014 dla pojazdów zakupionych przed 1 stycznia 2016 roku

- ciężarowego powyżej 3,5 tony – 160,00 zł

- ciągnika rolniczego, przyczepy/naczepy – 120,00 zł

- motocykla – 120,00 zł

- motoroweru – 110,00 zł

 

PRZEREJESTROWANIE POJAZDU UŻYWANEGO Z ZAGRANICY  (REJESTRACJA CZASOWA) :

 

- osobowego i ciężarowego do 3,5 tony 500 zł opłata recyklingowa wpłacona na konto  NFOSiGW Nr 65113010620000010995200014 dla pojazdów zakupionych przed 1 stycznia 2016 roku

- ciężarowego powyżej 3,5 tony – 61 zł

- przyczepy/naczepy 39,75 zł

- ciągnika rolniczego, motocykla – 36,75 zł

- motoroweru – 36,75 zł

 

Wymiana, wydanie wtórnika dowodu rejestracyjnego -  72,50 zł

 

Wydanie wtórnika tablicy rejestracyjnej  -  52,50 zł

 

WYŻEJ WYMIENIONE OPŁATY REJESTRACYJNE NALEŻY UIŚCIĆ W KASIE STAROSTWA POWIATOWEGO W RADZYNIU PODLASKIM UL. PLAC POTOCKIEGO 1 LUB NA KONTO TEGO URZĘDU NUMER 26 1020 3206 0000 8202 0006 4311,  kartą płatniczą podczas rejestracji pojazdu w siedzibie Wydziału Komunikacji i Dróg Publicznych ul. Gwardii 4 Radzyń Podlaski, przez internet https://info-car.pl/infocar/dowod-rejestracyjny/platnosc-w-urzedzie.html

 

 

UWAGA -za wyadnie pozwolenia czasowego na wniosek właściciela pojazdu w przypadkach wydania wtórnika dowodu rejestracyjnego i wydania dowodu rejestracyjnego z powodu braku miejsca na kolejne wpisy terminów następnego badania technicznego oraz przy rejestracji tymczasowej pojazdu w przypadku utraty lub zniszczenia  tablic lub gdy właściciel wnioskuje o tablice tymczasowe na czas oczekiwania na wydanie wtórnika tablic rejestracyjnych - organ rejestrujący pobiera opłatę w wysokości 19 zł.

 

 

Opłata skarbowa za pełnomocnictwo do rejestracji lub wyrejestrowania pojazdu - 17 zł

 

W przypadkach, w których zachodzi konieczność złożenia pełnomocnictwa (zwolnione z opłaty jest pełnomocnictwo udzielone małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu, rodzeństwu lub gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej) lub kartą płatniczą podczas rejestracji pojazdu w siedzibie Wydziału Komunikacji i Dróg Publicznych ul. Gwardii 4 Radzyń Podlaski.

 

 

 

Opłata skarbowa za wydanie decyzji o wyrejestrowaniu pojazdu - 10 zł

 

OPŁATĘ SKARBOWĄ NALEŻY UIŚCIĆ W KASIE URZĘDU MIASTA W RADZYNIU PODLASKIM UL. WARSZAWSKA 32 LUB NA KONTO TEGO URZĘDU NUMER 65 8046 0002 2001 0100 0013 0001 oraz kartą płatniczą podczas rejestracji pojazdu w siedzibie Wydziału Komunikacji i Dróg Publicznych ul. Gwardii 4 Radzyń Podlaski.

 

 

 

Warunkiem uznania opłaty bądź przelewu jest prawidłowe opisanie na dokumencie płatniczym nr nadwozia (VIN)/podwozia lub ramy pojazdu, którego dotyczy opłata oraz podstawy opłaty, na którą każdorazowo składa się opłata komunikacyjna i opłata ewidencyjna.

 

 

Podstawa prawna:

 

 

 

  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 9 maja 2016 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i tablic (tablicy) rejestracyjnych pojazdów,

  • Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 10 lipca 2019 r. w sprawie opłaty ewidencyjnej stanowiącej przychód Funduszu - Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców,

 

 

 

 

Rejestracja pojazdów

 

 

Rejestracja jest czynnością niezbędną do dopuszczenia danego pojazdu do ruchu po drogach publicznych. Poniżej przedstawiono najważniejsze informacje dotyczące przebiegu procesu rejestracji pojazdu, jego wyrejestrowania oraz czasowego wycofania z ruchu. Opisano również instytucje uprawnione do rejestracji pojazdów, dokumenty niezbędne do tego celu i opłaty ponoszone przez użytkowników pojazdów.

 

1. ORGANY WŁAŚCIWE DO REJESTRACJI POJAZDÓW

 

Rejestracji pojazdu na wniosek właściciela dokonuje starosta właściwy ze względu na miejsce jego zamieszkania lub siedzibę firmy (zgodnie z art. 73 ust. 1 ustawy – Prawo o ruchu drogowym). Zadanie to powiat wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Rejestracja pojazdów jest zadaniem własnym starosty, który wykonuje je w oparciu o obowiązujące przepisy prawa wydając decyzję administracyjną.

 

Odwołanie od decyzji starosty składa się do właściwego miejscowo Samorządowego Kolegium Odwoławczego (zgodnie z art. 17 pkt 1 w związku z art. 127 ust. 2 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego).

 

Rejestracji pojazdu, którego właścicielem jest przedsiębiorstwo wielozakładowe lub inny podmiot składający się z wydzielonych jednostek organizacyjnych dokonuje starosta właściwy ze względu na siedzibę zakładu lub jednostki (zgodnie z art. 73 ust. 2 ustawy – Prawo o ruchu drogowym).

 

Rejestracji pojazdów należących do członków obcych sił zbrojnych, personelu cywilnego i członków rodzin oraz pojazdów ich wykonawców kontraktowych, przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na podstawie umów międzynarodowych, na wniosek władz wojskowych tych sił zbrojnych, dokonuje starosta właściwy ze względu na miejsce pobytu tych osób na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (zgodnie z art. 73 ust. 2a ustawy – Prawo o ruchu drogowym).

 

Rejestracji pojazdów należących do obcych sił zbrojnych przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na podstawie umów międzynarodowych, dokonuje właściwy organ Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (zgodnie z art. 73 ust. 2b ustawy – Prawo o ruchu drogowym).

 

Rejestracji pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Biura Ochrony Rządu, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, kontroli skarbowej i Służby Celnej dokonują właściwe organy tych jednostek (zgodnie z art. 73 ust. 3 ustawy – Prawo o ruchu drogowym).

 

Rejestracji pojazdu należącego do przedstawicielstwa dyplomatycznego, urzędu konsularnego i misji specjalnej państw obcych lub organizacji międzynarodowej, a także ich personelu, dokonuje wojewoda mazowiecki na wniosek ministra właściwego do spraw zagranicznych (zgodnie z art. 73 ust. 4 ustawy – Prawo o ruchu drogowym).

 

2. DOPUSZCZENIE DO RUCHU POJAZDÓW

 

Dokumentem stwierdzającym dopuszczenie do ruchu pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, pojazdu wolnobieżnego wchodzącego w skład kolejki turystycznej, motoroweru lub przyczepy jest dowód rejestracyjny albo pozwolenie czasowe (zgodnie z art. 71 ust. 1 ustawy – Prawo o ruchu drogowym).

 

Warunkiem dopuszczenia pojazdu do ruchu jest zarejestrowanie pojazdu i zaopatrzenie w zalegalizowane tablice (tablicę) rejestracyjne, a w przypadku pojazdów samochodowych z wyłączeniem motocykli również w nalepkę kontrolną (zgodnie z art. 71 ust. 2 ustawy – Prawo o ruchu drogowym).

 

Pojazd zarejestrowany za granicą dopuszcza się do ruchu, jeżeli odpowiada wymaganym warunkom technicznym i jest zaopatrzony w stosowne tablice rejestracyjne, a kierujący posiada dokument stwierdzający dokonanie rejestracji. W przypadku, gdy z dokumentu stwierdzającego dokonanie rejestracji pojazdu, o którym mowa w ust. 5, nie wynika prawo do używania pojazdu przez kierującego, osoba ta obowiązana jest posiadać przy sobie i okazywać na żądanie organu kontroli ruchu drogowego dokument potwierdzający to prawo (zgodnie z art. 71 ust. 5 i 5a ustawy – Prawo o ruchu drogowym).

 

Pojazd sprowadzony z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej, po dokonaniu zwolnienia pojazdu przez organ Służby Celnej do procedury dopuszczenia do obrotu, dopuszcza się do ruchu na okres 30 dni (zgodnie z art. 71 ust. 6 ustawy – Prawo o ruchu drogowym).

 

Właściciel pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej jest obowiązany zarejestrować pojazd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w terminie 30 dni od dnia jego sprowadzenia ( zgodnie z art. 71 ust. 7 ustawy – Prawo o ruchu drogowym).

 

3. DOKUMENTY NIEZBĘDNE DO ZAREJESTROWANIA POJAZDÓW

 

Rejestracji pojazdu dokonuje się na podstawie dokumentów wymienionych w art. 72 ust. 1 ustawy – Prawo o ruchu drogowym:

 

  • dowodu własności pojazdu lub dokumentu potwierdzającego powierzenie pojazdu (w przypadku powierzenia pojazdu przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną podmiotowi polskiemu),

  • świadectwa zgodności WE albo świadectwa zgodności wraz z oświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe niezbędne do rejestracji i ewidencji pojazdu, dopuszczenia jednostkowego pojazdu, decyzji o uznaniu dopuszczenia jednostkowego pojazdu albo świadectwa dopuszczenia indywidualnego WE pojazdu - jeżeli są wymagane,

  • zaświadczenia o pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu, jeżeli jest wymagane albo dowodu rejestracyjnego pojazdu lub innego dokumentu wydanego przezwłaściwy organ państwa członkowskiego, potwierdzającego wykonanie oraz termin ważności badania technicznego,

  • dowodu rejestracyjnego, jeżeli pojazd był zarejestrowany,

  • dowodu odprawy celnej przywozowej, jeżeli pojazd został sprowadzony z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej i jest rejestrowany po raz pierwszy,

  • dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy na terytorium kraju albo dokumentu potwierdzającego brak obowiązku zapłaty akcyzy na terytorium kraju albo zaświadczenia stwierdzającego zwolnienie od akcyzy, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, jeżeli samochód osobowy lub pojazd rodzaju "samochodowy inny", podrodzaj "czterokołowiec" (kategoria homologacyjna L7e) lub podrodzaj "czterokołowiec lekki" (kategoria homologacyjna L6e) został sprowadzony z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej i jest rejestrowany po raz pierwszy,

     

  • tablice (tablicę) rejestracyjne, jeżeli pojazd był zarejestrowany; w przypadku pojazdu sprowadzonego z zagranicy bez tablic rejestracyjnych lub konieczności zwrotu tych tablic do organu rejestrującego państwa, z którego pojazd został sprowadzony, właściciel pojazdu zamiast tablic rejestracyjnych dołącza stosowne oświadczenie - oświadczenie może być złożone na wniosku o rejestrację, 

W przypadku nabycia samochodu osobowego lub pojazdu rodzaju "samochodowy inny", podrodzaj "czterokołowiec" (kategoria homologacyjna L7e) lub podrodzaj "czterokołowiec lekki" (kategoria homologacyjna L6e), od wyspecjalizowanego salonu sprzedaży w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju może być zastąpiony oświadczeniem wyspecjalizowanego salonu sprzedaży, że posiada oryginał lub kopię dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy na terytorium kraju od tego pojazdu.

 

Dowodu wpłaty, o którym mowa w art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, lub oświadczenia o podleganiu obowiązkowi zapewniania sieci zbierania pojazdów, o którym mowa w art. 11 ust. 4 tej ustawy, albo faktury zawierającej takie oświadczenie, jeżeli pojazd jest rejestrowany po raz pierwszy.

 

Ważne

 

27 maja 2015r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.

Jedną z najbardziej istotnych zmian jest zniesienie obowiązku wpłacania tzw. opłaty recyklingowej od pojazdu wprowadzonego na terytorium kraju (500 zł od każdego wprowadzonego pojazdu).

Zniesienie opłaty recyklingowej w stosunku do osób fizycznych wejdzie w życie 1 stycznia 2016 r. W przypadku rejestracji pojazdu sprowadzonego do Polski przed 1 stycznia 2016 r. konieczne będzie wpłacenie opłaty recyklingowej.

Nowe przepisy nakładają na podmioty prowadzące profesjonalną działalność w zakresie wprowadzania na rynek pojazdów obowiązek zapewnienia i finansowania sieci zbierania wycofanych z użytkowania pojazdów.

 

Wprowadzenie na terytorium kraju następuje z dniem:

1) wydania pojazdu z magazynu lub przekazania innemu podmiotowi – w przypadku pojazdu wyprodukowanego na terytorium kraju;

2) dopuszczenia pojazdu do obrotu na terytorium kraju – w przypadku importu;

3) wystawienia faktury albo przywozu pojazdu na terytorium kraju – w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Jeżeli wprowadzenie pojazdu na terytorium kraju mogło nastąpić w różnych terminach, za dzień wprowadzenia na terytorium kraju uważa się dzień najwcześniejszy.

Ciężar udowodnienia, że wprowadzenie na terytorium kraju nie nastąpiło albo nastąpiło w innym dniu spoczywa na wprowadzającym pojazd.

 Wprowadzający pojazd jest obowiązany zapewnić sieć zbierania pojazdów, zwaną dalej „siecią”, obejmującą terytorium kraju w taki sposób, aby w każdym województwie były prowadzone co najmniej trzy stacje demontażu lub punkty zbierania pojazdów, w tym co najmniej jedna stacja demontażu, położone w różnych miejscowościach, zapewniające właścicielowi pojazdu możliwość oddania pojazdu wycofanego z eksploatacji.

Wprowadzający pojazd, który wprowadza na terytorium kraju nie więcej niż 1000 pojazdów w ciągu roku kalendarzowego, jest obowiązany zapewnić sieć obejmującą co najmniej trzy stacje demontażu lub punkty zbierania pojazdów, w tym co najmniej jedną stację demontażu, położone w różnych miejscowościach na terytorium kraju.

Wprowadzający pojazd zapewnia sieć wyłącznie przez własne stacje demontażu i punkty zbierania pojazdów lub na podstawie umów z przedsiębiorcami prowadzącymi stacje demontażu.

Wymagania szczegółowe dotyczące rejestracji pojazdów, w tym pojazdów zabytkowych, pojazdów sprowadzanych z zagranicy znajdują się w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (Dz. U. z 2014r. poz. 1522, z późn. zm.).

 

Wyjątki w zakresie przedstawiania dokumentów niezbędnych do zarejestrowania pojazdów, określone są w art. 72 ust. 2, 2a i 2b ustawy – Prawo o ruchu drogowym. W indywidualnych sprawach w oparciu o obowiązując przepisy prawa organ rejestrujący rozstrzyga o możliwości zastosowania wyłączenia.

 

W przypadku zagubienia dowodu rejestracyjnego lub karty pojazdu, zamiast tych dokumentów należy przedstawić zaświadczenie wystawione przez organ rejestrujący właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji, potwierdzające dane zawarte w zagubionym dokumencie, niezbędne do rejestracji (zgodnie z art. 72 ust. 4 ustawy – Prawo o ruchu drogowym).

 

4. CZASOWA REJESTRACJA POJAZDÓW

 

Czasowej rejestracji pojazdu dokonuje starosta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania (siedzibę) właściciela pojazdu (zgodnie z art. 74 ust. 1 ustawy – Prawo o ruchu drogowym).

 

Zgodnie z art. 74 ust. 2 ustawy – Prawo o ruchu drogowym czasowej rejestracji pojazdu dokonuje się:

 

z urzędu – po złożeniu wniosku o rejestrację pojazdu,

na wniosek właściciela pojazdu – w celu umożliwienia:

wywozu pojazdu za granicę,

przejazdu pojazdu z miejsca jego zakupu lub odbioru na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

przejazdu pojazdu związanego z koniecznością dokonania jego badania technicznego lub naprawy,

na wniosek jednostki upoważnionej do przeprowadzania badań homologacyjnych lub jednostki badawczej producenta pojazdu, jego wyposażenia lub części – w celu umożliwienia odpowiednich badań.

 

Czasowej rejestracji pojazdu z urzędu organ rejestrujący można dokonać, pomimo braku dołączonych do wniosku o rejestrację dokumentów, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 6, 6a i 8 ustawy – Prawo o ruchu drogowym. Dokumenty te powinny zostać złożone przed wydaniem dowodu rejestracyjnego – zgodnie z art. 74 ust. 2a ustawy – Prawo o ruchu drogowym.

 

Czasowej rejestracji pojazdu dokonuje się warunkowo, jeżeli właściciel pojazdu złoży oświadczenie, że w okresie od tej rejestracji do wydania dowodu rejestracyjnego nie nastąpi zmiana w zakresie własności pojazdu (zgodnie z art. 74 ust. 2b ustawy – Prawo o ruchu drogowym).

 

Czasowej rejestracji pojazdu dokonuje się na okres nieprzekraczający 30 dni. Termin ten może być jednorazowo przedłużony o 14 dni w celu wyjaśnienia spraw związanych z rejestracją pojazdu (zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy – Prawo o ruchu drogowym).

 

Czasowej rejestracji pojazdu na wniosek jednostki upoważnionej do przeprowadzania badań homologacyjnych lub jednostki badawczej producenta pojazdu, jego wyposażenia lub części - w celu umożliwienia odpowiednich badań dokonuje się na okres wynikający z wniosku, nie dłuższy jednak niż 6 miesięcy (zgodnie z art. 74 ust. 4 ustawy – Prawo o ruchu drogowym).

 

Po upływie terminu czasowej rejestracji pozwolenie czasowe i tablice rejestracyjne zwraca się do organu, który je wydał, z wyjątkiem przypadku, gdy dokonano wywozu pojazdu za granicę (zgodnie z art. 74 ust. 5 ustawy – Prawo o ruchu drogowym).

 

5. OPŁATY ZWIĄZANE Z REJESTRACJĄ POJAZDÓW

 

Dowód rejestracyjny, pozwolenie czasowe, zalegalizowane tablice (tablica) rejestracyjne, nalepka kontrolna oraz karta pojazdu wydawane są za opłatą (zgodnie z art. 75 ust. 2 oraz art. 77 ust. 3 ustawy – Prawo o ruchu drogowym).

 

Opłaty za dokumenty dopuszczające pojazd do ruchu:

 

  • dowód rejestracyjny dla pojazdu wraz z kompletem znaków legalizacyjnych  – 66, 50 zł,

  • pozwolenie czasowe dla pojazdu wraz z kompletem nalepek na tablice tymczasowe:

  • w przypadku, czasowej rejestracji z urzędu - 13,50 zł,

  • w przypadku, wywozu pojazdu za granicę, przejazdu pojazdu z miejsca jego zakupu lub odbioru na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub przejazdu pojazdu związanego z koniecznością dokonania jego badania technicznego lub naprawy – na wniosek właściciela pojazdu – 18,50 zł,

  • w przypadku, pozwolenia do wielokrotnego stosowania wydawanego na wniosek jednostki upoważnionej do przeprowadzania badań homologacyjnych lub jednostki badawczej producenta pojazdu, jego wyposażenia lub części – w celu umożliwienia odpowiednich badań - 363,00 zł.

  • za wydanie pozwolenia czasowego na wniosek właściciela pojazdu w przypadkach, o których mowa w § 10 ust. 3a i 3b oraz w § 12 ust. 3a – 5 rozporządzenia w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, organ rejestrujący pobiera opłatę w wysokości – 18,50 zł.

 

Opłata za tablice rejestracyjne:

 

      samochodowe – 80,00 zł,

      motocyklowe – 40,00 zł,

      motorowerowe – 30,00 zł,

      indywidualne - 1000,00 zł,

zabytkowe:

      samochodowe – 100,00 zł.,

      motocyklowe – 50,00 zł.

 

Opłata za tablice rejestracyjne tymczasowe:

 

      samochodowe – 30,00 zł,

      motocyklowe – 12,00 zł,

      motorowerowe – 12,00 zł.

 

Oprócz powyżej wymienionych opłat w procesie rejestracji pojazdów, pobierane są również inne opłaty tj.: opłata skarbowa.

 

6. WYREJESTROWANIE POJAZDU

 

Pojazd podlega wyrejestrowaniu przez organ właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu, na wniosek jego właściciela (zgodnie z art. 79 ust. 1 ustawy – Prawo o ruchu drogowym), w przypadku:

 

  • przekazania pojazdu do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów, na podstawie zaświadczenia o demontażu pojazdu, o którym mowa w ust. 2 bądź w art. 24 ust. 1 pkt 2 lub art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, albo równoważnego dokumentu wydanego w innym państwie,

  • kradzieży pojazdu, jeżeli jego właściciel złożył stosowne oświadczenie pod odpowiedzialnością karną za fałszywe zeznania,

  • wywozu pojazdu z kraju, jeżeli pojazd został zarejestrowany za granicą lub zbyty za granicę,

  • zniszczenia (kasacji) pojazdu za granicą,

  • udokumentowanej trwałej i zupełnej utraty posiadania pojazdu bez zmiany w zakresie prawa własności,

  • przekazania niekompletnego pojazdu do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów, na podstawie zaświadczenia o przyjęciu niekompletnego pojazdu, o którym mowa w art. 25 ust. 1 lub art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, albo równoważnego dokumentu wydanego w innym państwie,

  • wycofania pojazdu z obrotu, o którym mowa w art. 70g ust. 5 ustawy – Prawo o ruchu drogowym.

 

W przypadku przekazania przedsiębiorcy prowadzącemu stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącemu punkt zbierania pojazdów pojazdu innego niż określony w art. 3 pkt 4 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, w celu jego wyrejestrowania, przedsiębiorca wydaje zaświadczenie o demontażu tego pojazdu, odpowiadające wymogom określonym dla zaświadczenia, o którym mowa w art. 24 ust. 1 pkt 2 lub art. 33 ust. 3 tej ustawy (zgodnie z art. 79 ust. 2 ustawy – Prawo o ruchu drogowym).

 

 

Zgodnie z art. art. 79 ust. 4 ustawy – Prawo o ruchu drogowym pojazd wyrejestrowany nie podlega powtórnej rejestracji, z wyjątkiem pojazdu:

 

  • odzyskanego po kradzieży,

  • zabytkowego,

  • mającego co najmniej 25 lat, uznanego przez rzeczoznawcę samochodowego za unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji,

  • wywiezionego z kraju lub zbytego za granicą, o którym mowa w art. 79 ust. 1 pkt 3 ustawy – Prawo o ruchu drogowym.

 

7. CZASOWE WYCOFANIE POJAZDU Z RUCHU

 

Zasady dotyczące czasowego wycofania pojazdu z ruchu, określone są w art. 78a ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie czasowego wycofania pojazdów z ruchu (Dz. U. Nr 285, poz. 2856, z późn. zm.).

 

Czasowego wycofania pojazdu z ruchu dokonuje, na wniosek właściciela pojazdu lub podmiotu, któremu powierzono pojazd w trybie przepisu art. 73 ust. 5, starosta właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu, wydając decyzję o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu.

 

Wycofaniu czasowemu podlegają zarejestrowane:

 

samochody ciężarowe i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 t,

samochody osobowe

ciągniki samochodowe,

pojazdy specjalne,

autobusy.

 

Pojazd może być czasowo wycofany z ruchu na okres od 2 do 24 miesięcy. Okres ten może być przedłużony, jednak łączny okres wycofania pojazdu z ruchu nie może przekraczać 48 miesięcy, licząc od dnia jego wycofania z ruchu.

 

Właściciel pojazdu lub podmiot, któremu powierzono pojazd w trybie przepisu art. 73 ust. 5, jest obowiązany zapewnić wycofanemu z ruchu pojazdowi postój poza drogą publiczną, strefą zamieszkania i strefą ruchu.

 

Zgodnie z art.78a ust. 4a, od 31 stycznia 2022 r. poważnie uszkodzony samochód osobowy można czasowo wycofać z ruchu drogowego od 3 do 12 miesięcy (bez możliwości przedłużenia tego okresu). Jednocześnie kolejne tymczasowe wyrejestrowanie auta będzie możliwe dopiero po upływie 3 lat.

Aby czasowe wycofanie z ruchu samochodu osobowego było możliwe, auto musi mieć poważnie uszkodzone najważniejsze elementy konstrukcji nadwozia, podwozia lub ramy (np. w wyniku wypadku drogowego). Można to również zrobić, jeśli ich naruszenie stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. W czasie czasowego wyrejestrowania pojazdu właściciel ma czas na wykonanie niezbędnych napraw.

Natomiast samochody ciężarowe i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5t; ciągniki samochodowe; pojazdy specjalne i autobusy, można tymczasowo wycofać z ruchu od 2 do 24 miesięcy. Jednocześnie można przedłużyć ten okres łącznie do 48 miesięcy.

Opłata za wydanie decyzji o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu

 

Stosownie do art. 78a ust. 2 ustawy – Prawo o ruchu drogowym, decyzja o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu, wydawana jest za opłatą po złożeniu przez właściciela pojazdu lub podmiot, któremu powierzono pojazd w trybie przepisu art. 73 ust. 5, do depozytu dowodu rejestracyjnego i tablic rejestracyjnych pojazdu u starosty właściwego ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu.

 

Opłata za decyzję o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu na okres 2 miesięcy- 80 zł.

 

W przypadku wycofania pojazdu z ruchu na okres dłuższy niż 2 miesiące, ale nie dłuższy niż okres dopuszczalnego czasowego wycofania pojazdu z ruchu, o którym mowa w art. 78a ust. 4 ustawy – Prawo o ruchu drogowym, opłatę powiększa się za każdy kolejny miesiąc czasowego wycofania z ruchu o:

 

4 zł – od 3 do 12 miesiąca,

2 zł – od 13 do 24 miesiąca,

0,25 zł – od 25 do 48 miesiąca.

 

Podstawa prawna: § 6 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie czasowego wycofania pojazdów z ruchu (Dz. U. Nr 285, poz. 2856, z późn. zm.).

 

8. AKTY PRAWNE

 

Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym,

Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego,

Ustawa z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji,

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów,

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach,

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 9 maja 2016 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i tablic (tablicy) rejestracyjnych i nalepki kontrolnej oraz ich wtórników,

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 11 października 2017 r. w sprawie warunków dystrybucji blankietów dowodów rejestracyjnych, pozwoleń czasowych i nalepek kontrolnych,

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie czasowego wycofania pojazdów z ruchu,

Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 2 maja 2012 r. w sprawie warunków produkcji i sposobu dystrybucji tablic rejestracyjnych i znaków legalizacyjnych,

Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 13 kwietnia 2012 r. w sprawie trybu legalizacji tablic rejestracyjnych oraz warunków technicznych i wzorów znaku legalizacyjnego,

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 14 czerwca 2004 r. w sprawie trybu dokonywania w dowodach rejestracyjnych pojazdów mechanicznych adnotacji o ustanowieniu zastawu rejestrowego,

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 kwietnia 2010 r. w sprawie sposobu unieważniania dokumentów pojazdów wycofanych z eksploatacji, wzorów zaświadczeń wydawanych dla tych pojazdów, sposobu przechowywania zaświadczeń oraz prowadzenia ich ewidencji.

 

 

 

Osoba odpowiedzialna za powstanie informacji: Antol Ireneusz
Dodano do BIP dnia: 2014-02-14 14:38:20